Derfor nytter alsidig bevægelse!

En undersøgelse fra SFI i 2015 viste, at en tredjedel af danske børn har anmærkninger på deres motorik. FIIBL har også redegjort for, at især skærmtid begrænser 11-15-åriges aktivitetsniveau. Danske børn er generelt foreningsaktive (i en time eller to om ugen), men vores velorganiserede infrastruktur indbyder ikke til daglig bevægelse sammenlignet med andre lande.Det kan ellers betale sig at være aktiv hele dagen, hele livet.

Fordelene ved en tidlig indsats for børns sociale, mentale og fysiske muligheder er velunderbyggede i forskningslitteraturen, og det er udbredt erfaringsbaseret viden blandt fysioterapeuter og idrætsfagkundskaben, og her får du et overblik over, hvilke fordele det giver.

 

For børn


Fysisk

I de første 6 år udvikles og modnes både krop og hjerne gennem bevægelser. Det er vigtigt at barnet afprøver mange forskellige måder at bevæge sig på for at få erfaring med, hvad det kan med kroppen

Psykisk

En god kropsbevidsthed og kropsfornemmelse giver barnet både mod/selvtillid (i en given situation, fx at kunne/turde klatre højt op, springe over noget bredt eller balancere på noget smalt) og selvværd (at føle sig noget værd, kan bidrage med noget/har noget at byde på, have en tro på sig selv).

Jo flere gange et barn øver sig på og får erfaring med en bestemt bevægelse/øvelse – jo flere nerveender samles i hjernen. Det giver mere hjerneaktivitet og et fundament for kognitiv udvikling.Kognitivt: I bevægelseslege indgår der også udfordringer som indeholder elementer af strategi og planlægning. Det træner barnet i at tænke taktisk og vurdere egne færdigheder i forhold til omgivelserne.

Socialt

Når børn leger sammen med andre børn eller med voksne, leger de sociale normer ind: hvordan siger man goddag og farvel, hvor tæt står man når man snakker, hvor hårdt/lang tid krammer man, hvordan er man en god ven? De lærer at kommunikere og samarbejde om forskellige opgaver og afprøver forskellige roller.

 

For voksne

Alsidig bevægelse giver os styrke, smidighed og mobilitet, som giver os en masse bevægelsesmuligheder i hverdagen, både for børn og for voksne. Alsidig bevægelse styrker vores balance og kropsbevidsthed. De to evner skal vi udfordre hele livet, for det vi ikke bruger – det forgår. Hvis vi har en god balance, er der lavere risiko for, at vi som gammel falder og fx brækker hoften, anklen, håndleddet eller det der er værre.

Vi har kun én krop, og den skal holde hele livet – og de bevægelser, vi gør mest ud af, er det kroppen bliver god til. Går vi meget, bliver vi gode til det, løber vi regelmæssigt bliver kroppen god til det, svømmer vi meget, er det de bevægelser, som kroppen øver flest gange og derfor bliver god til. Sidder vi meget ned på en stol med ankel, knæ og hofte i 90 grader – så er det det, vores krop bliver god til.

Fysisk sundhed

Alsidig bevægelse giver en mobil krop, der holder længe – hele livet!

Social og psykisk sundhed

Med en mobil krop, der er stærk og smidig, kan du deltage i mange forskellige aktiviteter i dagligdagen. Du er ikke begrænset af din krops formåen, og bliver ikke udelukket/ekskluderet fra sociale aktiviteter (fx aktiviteter med dine børn eller med andre voksne, hvor I skal løbe, hoppe, springe over noget, krybe under noget, sidde på gulvet/i hug/i squat, klatre).

Kognitiv sundhed

Når du bevæger dig forbindes en masse nerveceller i hjernen - du holder din hjerne smidig og din krop bliver klog

Torsdag, 12 September 2019

Social Buttons

Related Articles

Leave a comment

You are commenting as guest.