Chaplin gang

Gå på tæer/gå på hæle/gå som Chaplin/gå med tæer pegene mod hinanden
Lad barnet gå på alle mulige forskellige måder med fødderne, og meget vigtigt med bare tæer. Det øger stimuleringen af følesansen under og omkring fødderne. 

 

Gå på Lego med bare fødder

Spred Legoklodser (eller andet legetøj som kan tåle at blive gået på) på jorden og se hvor meget legetøj I kan træde på af gangen. Det er godt for følesansen under fødderne og balancen at gå på underlag man ikke er vant til. 

Malertape/tape/snor på gulv, og gå på line

Gå forlæns, sidelæns, baglæns, hinke, på tæer, på hæle, med lukkede øjne – alt afhængig af alder og udfordringsbehov. Vigtigt med bare tæer så underlaget kan mærkes.

Hest i manegen

Barn og voksen tager fat i hver sin ende af et sjippetov/reb, barnet bevæger sig nu rundt i en cirkel om den voksne, rundt og rundt og rundt, mens den voksne bliver stående på samme sted. Stigende hastighed hvis man har lyst. Godt for balancen.

Ridetur på ryggen af mor eller far

Barnet sidder på ryggen af den voksne som kravler eller går rundt i forskelligt tempi. Barnet kan holde fast med både ben og arme eller kun ben hvis det er lidt større.  Styrker balance samt styrke i under-og overkrop (især hvis det er en bumlet ridetur). 

Kolbøtter (med eller uden forældrehjælp)

Læg en madras på gulvet og så er der klar. Er barnet ikke stort nok til at kunne selv, kan man som voksen hjælpe ved at placere den ene hånd under baghovedet og den anden om barnet brystkasse og hjælp med at få barnets baghoved sikkert i underlaget. Det er en hjælp hvis barnet kigger på egen navle. Stimulerer balancen ved at barnet får hovedet ned af. 

Krabbegang ved sofaen

Placer fødderne i sofaen og hænderne i gulvet, gå krabbegang langs sofaen på denne måde. Kan også laves omvendt, det vil sige med hænderne i sofaen og fødderne på gulvet. Styrker muskulaturen i overkrop og arme, samt stimulerer koordinationen. 

Forhindringsbane i stuen

Tag puder, dyner, tæpper, stole, skamler, bolde etc. og lav en bane i stuen. 

Gå på fødderne af den voksne

Barnet stiller sig på den voksnes fødder og holder fast om benene på den voksne, mens denne går. Styrker barnets balance. 

Afprøv og udforsk hvor dit barns grænse går

Find ud af hvor højt dit barn tør befinde sig, og snak med barnet om hvorfor det føles ok. Forsøg stille og roligt (over flere dage) sammen med barnet, at udforske hvordan det føles, hvis det kommer lidt højere op, og om der er forskel på hvilket underlag (skammel, stol, træ etc.) barnet befinder sig på. 

Chaplin gang

Gå på tæer/gå på hæle/gå som Chaplin/gå med tæer pegene mod hinanden
Lad barnet gå på alle mulige forskellige måder med fødderne, og meget vigtigt med bare tæer. Det øger stimuleringen af følesansen under og omkring fødderne. 

 

Flyveturen

Aldersgruppe: 2 – 

Beskrivelse: Børnene er små flyvemaskiner og flyver rundt mellem hinanden. Flyveren kan lande i en Zoologisk Have, hvor børnene flyver rundt mellem dyrene og agerer de dyr de kigger på. Eksempelvis flyver børnene hen til elefanten og leger elefanter, hvorefter de flyver hen til slangerne og agerer slanger.

 

Flyvemaskinen kan også på skift flyve til hoppeland, kravleland, bakkeland, hinkeland etcetera.

Fægtekamp med isoleringsrør

Beskrivelse: Bestem først hvad du vil være, fx pirat, sørøver, ninja osv. Fægt sammen to og to, hvor I kun må gå efter at slå på fx arme, ben, krop eller fødder

Øv forskellige udfald: hug, stik, kryds, og forskellige parader: ”vinduesvisker”, cirkel osv. 

Gå op af en rutchebane

Hjælp barnet med at gå op af en rutchebane eller en stejlt bakke hvor hælen sættes i. Derved strækkes hasemusklerne og akillessenen ud.

Gå trillebør

Hold barnet under hofterne til at starte med mens du lader det bevæge sig over gulvet med vægten på hænderne. Senere, når barnet er blevet stærkere, kan understøttelsen/hænderne flyttes til lår eller knæ.

Styrker kropsstammen og muskulaturen i armene. 

Hop ned fra stole

Lad barnet kravle op på stole og hoppe ned mens barnet holder dig i hånden eller uden støtte.

Hop over noget

(både i længden og højden)
Opstil forskellige forhindringer som barnet kan hoppe over, fx puder, sjippetov, legeredskaber etc. 

Hoppe øvelser med ”stabil landing” 

Lad barnet hoppe ned fra noget, hvor barnet står helt stille og i balance ved landingen.

Hulahopring-stafet

Aldersgruppe: 4 – 

 

Beskrivelse: Alle børn står i en rundkreds med hinanden i hænderne. En eller flere hulahopringe, afhængigt af antallet af børn, sættes ind i kredsen. Børnene skal på skift med urets retning, og uden at slippe hænderne, kravle gennem hulahopringen, således at hulahopringen ”vandrer” rundt i kredsen. Legen kan varieres ved at tage flere hulahopringe med, hvor målet er, at lade ringene indhente hinanden.

Hurtige slag på lægmuskel

Lad barnet ligge på maven og slappe af, mens du med lillefinger-siden af hånden giver hurtige slag på barnets lægge. Ikke hårde, men meget hurtige. Faste tryk kan ligeledes være gode at give på læggen mens barnet ligger ned. 

Kast med blød bold

Lav kaste/gribe lege med bløde bolde som er lettere at få fat på. 

Klatre i træer

Lad barnet prøve sig selv af i træerne. Der er oceaner af læring ved at skulle prøve sig frem, holde balancen, bruge sin styrke og koncentration. 

Kravl i ribber

Lad barnet kravle i ribber, stå sammen med det og prøv et lille skridt op af gangen. Ribber er lette at overskue og enkle i deres opbygning, hvilket mange børn ofte er trygge ved. 

Kravl i træer

Lad barnet lege ved træer og hjælp barnet til at opdage, hvordan man kan kravle på grene og stammerne. 

Kravle som aber

Kravl over gulvet på hænder og fødder, altså uden knæene rører gulvet.

Kravle som krabber

Kravl på hænder og fødder med numsen mod gulvet, men uden at den rører gulvet.

Lave krydsbevægelser enten på puslebordet eller i siddende position

Hjælp barnet med at føre modsatte hånd og fod sammen foran kroppen. En masse gentagelser med hver hånd og fod. Det stimulerer hjernens forståelse af krydsbevægelsen, som skal bruges når det skal kravle. 

Ligge på maven på en lille bold eller over dine ben

Få barnet til at ligge på en mellemstor bold eller over dine ben, herved fås fornemmelsen af vægten på både hænder og knæ, samt muskulaturen i kropsstammen styrkes. 

 

Massagehistorier

Oplæsning af en historie mens I giver hinanden massage der passer til historien.
Der er både en massagehistorie henvendt til Ida og Oliver målgruppen.


Download

Pudekamp

Optil nogle faste regler (at man fx kan sige stop undervejs) og et tidsinterval, og gå så i gang med at dask til hinanden med puderne. Det er pirrende, spændende, og sjovt, og man skal bruge mange af sine sanser for at undgå at blive ramt, og for at ramme den anden. 

Rolig vs. vild hotdog

Rul barnet ind i et tæppe med armene over hovedet. Mens barnet er rullet i tæppet, kan det få en ordentlig skubbetur med nogle faste tryk i forskellige tempi. Tæl 1-2-3 og på nu rulles barnet roligt eller hurtigt ud af tæppet. Er det et mindre barn kan det med fordel gøres i en seng for at passe på hovedet når det rulles hurtigt ud. 

Rytmetossen Svømme

Rytmetossen Svømme

Aldersgruppe: 2 - 

 

Skubbe til en stor bold mellem barn og voksen

Har man en stor fitness-bold derhjemme, kan man se hvem der først kan få den skubbet en given distance. Enten ved at bruge armene og kroppen eller ved kun eksempelvis at bruge ryggen.

Slå ballon op i luften og grib den

Brug balloner at lege med. De bevæger sig langsommere i luften end bolde, og kan derfor træne forståelsen for en bolds bevægelser. 

Spil badminton med ballon og fluesmækkere

Slå til en ballon frem og tilbage mellem hinanden med fluesmækkere. Det træner forståelsen for bevægelsen i luften. De mindre børn kan slå ballonen lige op i luften med fluesmækkeren. 

 

Trille med bolde

Tril og leg med en masse forskellige typer af bolde på gulvet, så barnet kan mærke og se boldenes form og bevægelser. 

Tørklæder

Brug forskellige tørklæder (gerne tynde chiffon hvis man har) til at kaste op i luften og gribe, massere forskellige steder på kroppen, proppe under trøjer/bukser og hive ud igen, lave blæsevejr ved at vifte dem hurtigt op og ned mens I skiftevis står på tæer og helt ned i knæ osv. 

Udspænding i fodled

(hvor forælderen gør det)
Lad barnet ligge på ryggen mens du roligt trykker foden i retning mod barnets krop. Kan lave både med benene fladt langs gulvet, samt med benene op i luften. Hold stækket lidt, giv slip, og gentag nogle gange. Kan også laves stående hvor barnet stiller sig på flad fod og læner sig med ansigtet mod en væg, mens du hjælper foden til at blive i gulvet. 

Vippe op og ned på en skammel

Stå med forreste halvdel af foden på en skammel eller et trappetrin og vip op og ned med hælen. Eventuelt med noget at støtte sig let til.

Øvelser på en stor bold

Lad barnet sidde på en stor bold mens du holder og støtter omkring hoften, kør gerne lidt rundt i cirkler så barnets muskulatur omkring mave og ryg bliver udfordret.

Øvelser på maven med løftet overkrop 

Lav forskellige øvelser mens I ligger på maven mens I løfter overkroppen fri fra gulvet. Fx vinke til siderne, baske med armene, klappe over hovedet, klappe bag ryggen etc. Styrker muskulaturen i ryggen.