Taktilsansen

Taktilsansen hedder også følesansen, og sidder overalt i vores hud og slimhinder.

 

Gå på Lego med bare fødder

Spred Legoklodser (eller andet legetøj som kan tåle at blive gået på) på jorden og se hvor meget legetøj I kan træde på af gangen. Det er godt for følesansen under fødderne og balancen at gå på underlag man ikke er vant til. 

Malertape/tape/snor på gulv, og gå på line

Gå forlæns, sidelæns, baglæns, hinke, på tæer, på hæle, med lukkede øjne – alt afhængig af alder og udfordringsbehov. Vigtigt med bare tæer så underlaget kan mærkes.

Krabbegang ved sofaen

Placer fødderne i sofaen og hænderne i gulvet, gå krabbegang langs sofaen på denne måde. Kan også laves omvendt, det vil sige med hænderne i sofaen og fødderne på gulvet. Styrker muskulaturen i overkrop og arme, samt stimulerer koordinationen. 

Forhindringsbane i stuen

Tag puder, dyner, tæpper, stole, skamler, bolde etc. og lav en bane i stuen. 

Gå på fødderne af den voksne

Barnet stiller sig på den voksnes fødder og holder fast om benene på den voksne, mens denne går. Styrker barnets balance. 

Chaplin gang

Gå på tæer/gå på hæle/gå som Chaplin/gå med tæer pegene mod hinanden
Lad barnet gå på alle mulige forskellige måder med fødderne, og meget vigtigt med bare tæer. Det øger stimuleringen af følesansen under og omkring fødderne. 

 

Hoppe vildt i sofaen eller i sengen eller på madrasser

Kast med blød bold

Lav kaste/gribe lege med bløde bolde som er lettere at få fat på. 

Klatre i træer

Lad barnet prøve sig selv af i træerne. Der er oceaner af læring ved at skulle prøve sig frem, holde balancen, bruge sin styrke og koncentration. 

Kravl i ribber

Lad barnet kravle i ribber, stå sammen med det og prøv et lille skridt op af gangen. Ribber er lette at overskue og enkle i deres opbygning, hvilket mange børn ofte er trygge ved. 

Kravl i træer

Lad barnet lege ved træer og hjælp barnet til at opdage, hvordan man kan kravle på grene og stammerne. 

Massagehistorier

Oplæsning af en historie mens I giver hinanden massage der passer til historien.
Der er både en massagehistorie henvendt til Ida og Oliver målgruppen.


Download

Rolig vs. vild hotdog

Rul barnet ind i et tæppe med armene over hovedet. Mens barnet er rullet i tæppet, kan det få en ordentlig skubbetur med nogle faste tryk i forskellige tempi. Tæl 1-2-3 og på nu rulles barnet roligt eller hurtigt ud af tæppet. Er det et mindre barn kan det med fordel gøres i en seng for at passe på hovedet når det rulles hurtigt ud. 

Skubbe til en stor bold mellem barn og voksen

Har man en stor fitness-bold derhjemme, kan man se hvem der først kan få den skubbet en given distance. Enten ved at bruge armene og kroppen eller ved kun eksempelvis at bruge ryggen.

Trille med bolde

Tril og leg med en masse forskellige typer af bolde på gulvet, så barnet kan mærke og se boldenes form og bevægelser. 

Tørklæder

Brug forskellige tørklæder (gerne tynde chiffon hvis man har) til at kaste op i luften og gribe, massere forskellige steder på kroppen, proppe under trøjer/bukser og hive ud igen, lave blæsevejr ved at vifte dem hurtigt op og ned mens I skiftevis står på tæer og helt ned i knæ osv. 

Øvelser på en stor bold

Lad barnet sidde på en stor bold mens du holder og støtter omkring hoften, kør gerne lidt rundt i cirkler så barnets muskulatur omkring mave og ryg bliver udfordret.