Balance

Her trænes børnenes balanceevne:

Gå på Lego med bare fødder

Spred Legoklodser (eller andet legetøj som kan tåle at blive gået på) på jorden og se hvor meget legetøj I kan træde på af gangen. Det er godt for følesansen under fødderne og balancen at gå på underlag man ikke er vant til. 

Malertape/tape/snor på gulv, og gå på line

Gå forlæns, sidelæns, baglæns, hinke, på tæer, på hæle, med lukkede øjne – alt afhængig af alder og udfordringsbehov. Vigtigt med bare tæer så underlaget kan mærkes.

Ridetur på ryggen af mor eller far

Barnet sidder på ryggen af den voksne som kravler eller går rundt i forskelligt tempi. Barnet kan holde fast med både ben og arme eller kun ben hvis det er lidt større.  Styrker balance samt styrke i under-og overkrop (især hvis det er en bumlet ridetur). 

Forhindringsbane i stuen

Tag puder, dyner, tæpper, stole, skamler, bolde etc. og lav en bane i stuen. 

Gå på fødderne af den voksne

Barnet stiller sig på den voksnes fødder og holder fast om benene på den voksne, mens denne går. Styrker barnets balance. 

Afprøv og udforsk hvor dit barns grænse går

Find ud af hvor højt dit barn tør befinde sig, og snak med barnet om hvorfor det føles ok. Forsøg stille og roligt (over flere dage) sammen med barnet, at udforske hvordan det føles, hvis det kommer lidt højere op, og om der er forskel på hvilket underlag (skammel, stol, træ etc.) barnet befinder sig på. 

Flyveturen

Aldersgruppe: 2 – 

Beskrivelse: Børnene er små flyvemaskiner og flyver rundt mellem hinanden. Flyveren kan lande i en Zoologisk Have, hvor børnene flyver rundt mellem dyrene og agerer de dyr de kigger på. Eksempelvis flyver børnene hen til elefanten og leger elefanter, hvorefter de flyver hen til slangerne og agerer slanger.

 

Flyvemaskinen kan også på skift flyve til hoppeland, kravleland, bakkeland, hinkeland etcetera.

Fægtekamp med isoleringsrør

Beskrivelse: Bestem først hvad du vil være, fx pirat, sørøver, ninja osv. Fægt sammen to og to, hvor I kun må gå efter at slå på fx arme, ben, krop eller fødder

Øv forskellige udfald: hug, stik, kryds, og forskellige parader: ”vinduesvisker”, cirkel osv. 

Gå op af en rutchebane

Hjælp barnet med at gå op af en rutchebane eller en stejlt bakke hvor hælen sættes i. Derved strækkes hasemusklerne og akillessenen ud.

Hop ned fra stole

Lad barnet kravle op på stole og hoppe ned mens barnet holder dig i hånden eller uden støtte.

Klatre i træer

Lad barnet prøve sig selv af i træerne. Der er oceaner af læring ved at skulle prøve sig frem, holde balancen, bruge sin styrke og koncentration. 

Kravl i ribber

Lad barnet kravle i ribber, stå sammen med det og prøv et lille skridt op af gangen. Ribber er lette at overskue og enkle i deres opbygning, hvilket mange børn ofte er trygge ved. 

Kravl i træer

Lad barnet lege ved træer og hjælp barnet til at opdage, hvordan man kan kravle på grene og stammerne. 

Pudekamp

Optil nogle faste regler (at man fx kan sige stop undervejs) og et tidsinterval, og gå så i gang med at dask til hinanden med puderne. Det er pirrende, spændende, og sjovt, og man skal bruge mange af sine sanser for at undgå at blive ramt, og for at ramme den anden. 

Øvelser på en stor bold

Lad barnet sidde på en stor bold mens du holder og støtter omkring hoften, kør gerne lidt rundt i cirkler så barnets muskulatur omkring mave og ryg bliver udfordret.