Fit


Krabbegang ved sofaen

Placer fødderne i sofaen og hænderne i gulvet, gå krabbegang langs sofaen på denne måde. Kan også laves omvendt, det vil sige med hænderne i sofaen og fødderne på gulvet. Styrker muskulaturen i overkrop og arme, samt stimulerer koordinationen. 

Forhindringsbane i stuen

Tag puder, dyner, tæpper, stole, skamler, bolde etc. og lav en bane i stuen. 

Fægtekamp med isoleringsrør

Beskrivelse: Bestem først hvad du vil være, fx pirat, sørøver, ninja osv. Fægt sammen to og to, hvor I kun må gå efter at slå på fx arme, ben, krop eller fødder

Øv forskellige udfald: hug, stik, kryds, og forskellige parader: ”vinduesvisker”, cirkel osv. 

Gå op af en rutchebane

Hjælp barnet med at gå op af en rutchebane eller en stejlt bakke hvor hælen sættes i. Derved strækkes hasemusklerne og akillessenen ud.

Gå trillebør

Hold barnet under hofterne til at starte med mens du lader det bevæge sig over gulvet med vægten på hænderne. Senere, når barnet er blevet stærkere, kan understøttelsen/hænderne flyttes til lår eller knæ.

Styrker kropsstammen og muskulaturen i armene. 

Hop over noget

(både i længden og højden)
Opstil forskellige forhindringer som barnet kan hoppe over, fx puder, sjippetov, legeredskaber etc. 

Hoppe øvelser med ”stabil landing” 

Lad barnet hoppe ned fra noget, hvor barnet står helt stille og i balance ved landingen.

Klatre i træer

Lad barnet prøve sig selv af i træerne. Der er oceaner af læring ved at skulle prøve sig frem, holde balancen, bruge sin styrke og koncentration. 

Kravl i ribber

Lad barnet kravle i ribber, stå sammen med det og prøv et lille skridt op af gangen. Ribber er lette at overskue og enkle i deres opbygning, hvilket mange børn ofte er trygge ved. 

Kravl i træer

Lad barnet lege ved træer og hjælp barnet til at opdage, hvordan man kan kravle på grene og stammerne. 

Kravle som aber

Kravl over gulvet på hænder og fødder, altså uden knæene rører gulvet.

Kravle som krabber

Kravl på hænder og fødder med numsen mod gulvet, men uden at den rører gulvet.

Pudekamp

Optil nogle faste regler (at man fx kan sige stop undervejs) og et tidsinterval, og gå så i gang med at dask til hinanden med puderne. Det er pirrende, spændende, og sjovt, og man skal bruge mange af sine sanser for at undgå at blive ramt, og for at ramme den anden. 

Vippe op og ned på en skammel

Stå med forreste halvdel af foden på en skammel eller et trappetrin og vip op og ned med hælen. Eventuelt med noget at støtte sig let til.

Øvelser på maven med løftet overkrop 

Lav forskellige øvelser mens I ligger på maven mens I løfter overkroppen fri fra gulvet. Fx vinke til siderne, baske med armene, klappe over hovedet, klappe bag ryggen etc. Styrker muskulaturen i ryggen.