Koordination



Forhindringsbane i stuen

Tag puder, dyner, tæpper, stole, skamler, bolde etc. og lav en bane i stuen. 

Chaplin gang

Gå på tæer/gå på hæle/gå som Chaplin/gå med tæer pegene mod hinanden
Lad barnet gå på alle mulige forskellige måder med fødderne, og meget vigtigt med bare tæer. Det øger stimuleringen af følesansen under og omkring fødderne. 

 

Gå op af en rutchebane

Hjælp barnet med at gå op af en rutchebane eller en stejlt bakke hvor hælen sættes i. Derved strækkes hasemusklerne og akillessenen ud.

Klatre i træer

Lad barnet prøve sig selv af i træerne. Der er oceaner af læring ved at skulle prøve sig frem, holde balancen, bruge sin styrke og koncentration. 

Kravl i træer

Lad barnet lege ved træer og hjælp barnet til at opdage, hvordan man kan kravle på grene og stammerne. 

Kravle som aber

Kravl over gulvet på hænder og fødder, altså uden knæene rører gulvet.

Vippe op og ned på en skammel

Stå med forreste halvdel af foden på en skammel eller et trappetrin og vip op og ned med hælen. Eventuelt med noget at støtte sig let til.

Øvelser på maven med løftet overkrop 

Lav forskellige øvelser mens I ligger på maven mens I løfter overkroppen fri fra gulvet. Fx vinke til siderne, baske med armene, klappe over hovedet, klappe bag ryggen etc. Styrker muskulaturen i ryggen.