Specifikke motoriske udfordringer

Lege og øvelser som er en god motorisk udfordring
Nogle gange sidder man som forælder og tænker, hov, der er faktisk nogle motoriske områder, som mit barn måske er lidt utrænet i. Hvis du kan nikke genkendende til dette, tænker du måske også over, hvad man mon kan gøre for at hjælpe lidt til i den rigtige retning. Vi har derfor forsøgt at samle nogle øvelser, som specifikt kan skubbe lidt på den motoriske udvikling, hvor der kan være forskellige udfordringer. 


Afprøv og udforsk hvor dit barns grænse går

Find ud af hvor højt dit barn tør befinde sig, og snak med barnet om hvorfor det føles ok. Forsøg stille og roligt (over flere dage) sammen med barnet, at udforske hvordan det føles, hvis det kommer lidt højere op, og om der er forskel på hvilket underlag (skammel, stol, træ etc.) barnet befinder sig på. 

Chaplin gang

Gå på tæer/gå på hæle/gå som Chaplin/gå med tæer pegene mod hinanden
Lad barnet gå på alle mulige forskellige måder med fødderne, og meget vigtigt med bare tæer. Det øger stimuleringen af følesansen under og omkring fødderne. 

 

Gå op af en rutchebane

Hjælp barnet med at gå op af en rutchebane eller en stejlt bakke hvor hælen sættes i. Derved strækkes hasemusklerne og akillessenen ud.

Gå trillebør

Hold barnet under hofterne til at starte med mens du lader det bevæge sig over gulvet med vægten på hænderne. Senere, når barnet er blevet stærkere, kan understøttelsen/hænderne flyttes til lår eller knæ.

Styrker kropsstammen og muskulaturen i armene. 

Hop ned fra stole

Lad barnet kravle op på stole og hoppe ned mens barnet holder dig i hånden eller uden støtte.

Hop over noget

(både i længden og højden)
Opstil forskellige forhindringer som barnet kan hoppe over, fx puder, sjippetov, legeredskaber etc. 

Hoppe øvelser med ”stabil landing” 

Lad barnet hoppe ned fra noget, hvor barnet står helt stille og i balance ved landingen.

Hurtige slag på lægmuskel

Lad barnet ligge på maven og slappe af, mens du med lillefinger-siden af hånden giver hurtige slag på barnets lægge. Ikke hårde, men meget hurtige. Faste tryk kan ligeledes være gode at give på læggen mens barnet ligger ned. 

Kast med blød bold

Lav kaste/gribe lege med bløde bolde som er lettere at få fat på. 

Kravl i ribber

Lad barnet kravle i ribber, stå sammen med det og prøv et lille skridt op af gangen. Ribber er lette at overskue og enkle i deres opbygning, hvilket mange børn ofte er trygge ved. 

Kravl i træer

Lad barnet lege ved træer og hjælp barnet til at opdage, hvordan man kan kravle på grene og stammerne. 

Kravle som aber

Kravl over gulvet på hænder og fødder, altså uden knæene rører gulvet.

Kravle som krabber

Kravl på hænder og fødder med numsen mod gulvet, men uden at den rører gulvet.

Lave krydsbevægelser enten på puslebordet eller i siddende position

Hjælp barnet med at føre modsatte hånd og fod sammen foran kroppen. En masse gentagelser med hver hånd og fod. Det stimulerer hjernens forståelse af krydsbevægelsen, som skal bruges når det skal kravle. 

Ligge på maven på en lille bold eller over dine ben

Få barnet til at ligge på en mellemstor bold eller over dine ben, herved fås fornemmelsen af vægten på både hænder og knæ, samt muskulaturen i kropsstammen styrkes. 

 

Slå ballon op i luften og grib den

Brug balloner at lege med. De bevæger sig langsommere i luften end bolde, og kan derfor træne forståelsen for en bolds bevægelser. 

Spil badminton med ballon og fluesmækkere

Slå til en ballon frem og tilbage mellem hinanden med fluesmækkere. Det træner forståelsen for bevægelsen i luften. De mindre børn kan slå ballonen lige op i luften med fluesmækkeren. 

 

Trille med bolde

Tril og leg med en masse forskellige typer af bolde på gulvet, så barnet kan mærke og se boldenes form og bevægelser. 

Udspænding i fodled

(hvor forælderen gør det)
Lad barnet ligge på ryggen mens du roligt trykker foden i retning mod barnets krop. Kan lave både med benene fladt langs gulvet, samt med benene op i luften. Hold stækket lidt, giv slip, og gentag nogle gange. Kan også laves stående hvor barnet stiller sig på flad fod og læner sig med ansigtet mod en væg, mens du hjælper foden til at blive i gulvet. 

Vippe op og ned på en skammel

Stå med forreste halvdel af foden på en skammel eller et trappetrin og vip op og ned med hælen. Eventuelt med noget at støtte sig let til.

Øvelser på en stor bold

Lad barnet sidde på en stor bold mens du holder og støtter omkring hoften, kør gerne lidt rundt i cirkler så barnets muskulatur omkring mave og ryg bliver udfordret.

Øvelser på maven med løftet overkrop 

Lav forskellige øvelser mens I ligger på maven mens I løfter overkroppen fri fra gulvet. Fx vinke til siderne, baske med armene, klappe over hovedet, klappe bag ryggen etc. Styrker muskulaturen i ryggen.