Vilde lege gør godt

Vilde men godt for motorikken
Begrebet ”Vilde lege” får måske mange forældre til automatisk at få fare-paraderne op. Vildt er i manges optik som oftest lig med farligt. Men det behøver det ikke at være. Og faktisk har børn rigtig meget brug for at lære sine egne kropslige grænser at kende. Og når det kommer til den motoriske udvikling, så lærer de bedst disse grænser at kende hvis legen nogle gange foregår i et andet set-up end der, hvor det udelukkende er de voksne som tager ansvaret for frygten, faren og sikkerheden. De skal mærke sig selv – og gerne gennem det lidt ukontrollerede. 

Vi er udmærket klar over, at dette ikke er det letteste ”bare lige” at gøre, når man som forælder er voksen i et ofte meget kontrolleret samfund. MEN vi kan prøve at udfordre os selv – og derved give vores børn en dejlig mulighed for at udforske, lære og udvikle sig endnu mere. 

Fægtekamp med isoleringsrør

Beskrivelse: Bestem først hvad du vil være, fx pirat, sørøver, ninja osv. Fægt sammen to og to, hvor I kun må gå efter at slå på fx arme, ben, krop eller fødder

Øv forskellige udfald: hug, stik, kryds, og forskellige parader: ”vinduesvisker”, cirkel osv. 

Klatre i træer

Lad barnet prøve sig selv af i træerne. Der er oceaner af læring ved at skulle prøve sig frem, holde balancen, bruge sin styrke og koncentration. 

Pudekamp

Optil nogle faste regler (at man fx kan sige stop undervejs) og et tidsinterval, og gå så i gang med at dask til hinanden med puderne. Det er pirrende, spændende, og sjovt, og man skal bruge mange af sine sanser for at undgå at blive ramt, og for at ramme den anden. 

Rolig vs. vild hotdog

Rul barnet ind i et tæppe med armene over hovedet. Mens barnet er rullet i tæppet, kan det få en ordentlig skubbetur med nogle faste tryk i forskellige tempi. Tæl 1-2-3 og på nu rulles barnet roligt eller hurtigt ud af tæppet. Er det et mindre barn kan det med fordel gøres i en seng for at passe på hovedet når det rulles hurtigt ud. 

Skubbe til en stor bold mellem barn og voksen

Har man en stor fitness-bold derhjemme, kan man se hvem der først kan få den skubbet en given distance. Enten ved at bruge armene og kroppen eller ved kun eksempelvis at bruge ryggen.