En ny bevægelseskultur

Bevægelse og fysisk aktivitet fremmer børns fysiske form og sundhed og styrker deres indlæring og motoriske færdigheder. Forskning viser, at bevægelse har indflydelse på børns motivation og velvære og er med til at udvikle børns sociale evner.

Børn har langt nemmere ved at lære gennem bevægelse, end de har via ord, fordi børn oplever og erfarer verden med deres krop. Ved at mærke, sanse og prøve sig frem lærer barnet om sig selv og omverdenen.

  • Voksne, der elsker at danse, kan få børn til at danse, da deres glæde ved musikken smitter af og giver børnene spjæt i benene.
  • Voksne, der elsker at lave mad, kan skabe begejstrede ture ud for at samle skvalderkål, ramsløg, mælkebøtter, hyldeblomster, mirabeller eller blommer og efterfølgende forvandle alt det samlede til pesto eller marmelade.
  • Voksne, der elsker byhistorie, kan smitte børnene med deres begejstring og få dem til at gå fra monument til monument og høre de spændende historier
  • Voksne, der elsker at lave bål, kan få børnene til at løbe rundt og samle pinde til bålet, fordi de selv elsker at fodre flammerne.

Barnet ER sin krop først

Bevægelser udvikler og modner hjernen, og kognitive funktioner, såsom tanker og refleksioner, udvikler barnet først senere. En god motorik er derfor fundamentet for gode kognitive funktioner.

Der er en stigende tendens til, at børn er mere inaktive i dag end tidligere, da vores samfund bliver mere og mere højteknologisk og stillesiddende. Børn og voksne opholder sig mere indendørs og i byrummet end tidligere generationer og opholder sig i mindre grad i naturen.

Vores transportformer har en tendens til at gøre os passive, når vi kører med biler, busser, elevatorer og sætter børnene op i klapvognen. Det vænner os af med daglig bevægelse. Manglen på bevægelse i vores daglige gøremål kombineret med en stigende mængde skærmtid påvirker både børn og voksnes koncentrationsevne, stressniveau, og generelle fysiske sundhed og trivsel.

Det er nemmere at skabe gode bevægelsesvaner i en tidlig alder. Derfor er det af stor betydning, at de voksne omkring børnene er positive bevægelsesrollemodeller.

Både det pædagogiske personale og forældre. De voksne kan skabe gode og sunde rutiner, som kan guide og hjælpe børnene til et sundt og aktivt liv.

Bevægelse frem for træning

Vores kroppe har brug for lige så alsidig bevægelse, som vi har brug for alsidig kost. Derfor kan man sammenligne en times træning om dagen med at spise en vitaminpille eller en proteinbar. Vitaminpiller er et godt supplement til kosten, men dét, der virkelig styrker og gør vores krop sund, er at spise varieret og sundt hele dagen. Sådan er det også med bevægelse.

Børn og voksne har brug for at bevæge sig hele dagen og på mange forskellige måder. De styrede bevægelseslege med regler er fine vitaminpiller til børnene, men det er mindst lige så vigtigt at støtte børnene til selv at finde på lege og på den måde få dem til at bevæge sig kreativt og meget i løbet af dagen.

ALT bevægelse tæller

Bevægelse er alt, hvad vi kan gøre med kroppen: svinge arme, sidde på hug, vrikke med ørene, vinke, gå på tæer, hæve øjenbrynene foruden selvfølgelig at hoppe, hinke, hive, gå, løbe, trille, snurre, kravle, krybe med mere.

De mange teknologier, vi har udviklet, for eksempel biler, elevatorer og computere, letter dagligdagens aktiviteter og kræver ikke at vi bevæger os alsidigt i hverdagen. Derfor bliver vi nødt til at være lidt kreative for at få bevæget kroppen på mange forskellige måder.

Det kan eksempelvis være at hoppe 10 gange inden vi sætter os til måltidet, gå baglæns ud efter madpakken, eller sidde på gulvet i forskellige stillinger, når vi alligevel læser bøger, spiller brætspil eller ser fjernsyn.

Print Friendly, PDF & Email
  • KFUM
  • NordeaFonden
  • DIF