I “aber efter” den voksne, der klapper en rytme, som I kan følge. Rytmen klappes eksempel på gulvet, i hænder eller på lår.
I “Bolden rundt” triller I en bold rundt imellem jer, mens I svarer på forskellige udsagn om jer selv og hinanden.
I “Cirkusforestillingen” laver I cirkusnumre, som I viser for hinanden. Forestillingen lægger op til dialog og refleksion efterfølgende, som kan understøtte barnets bevidsthed og selvtillid.
“Det er godt for min krop, når jeg mærker efter, hvornår jeg er træt.” Bevæg jer på forskellige måde hen til jeres svar på udsagnet.
“Egern fanger agern” er en fangeleg, som både handler om fart og kløgt.
“Fartkontrol” er en stopdans, som kan leges på forskellige måder. Når musikken stopper skal du fryse eller indtage en bestemt position.
“Gæt en ven” er en gætteleg, hvor du skal føle dig frem med bind for øjnene. Aktiviteten stimulerer kropsfornemmelsen og øver og udfordrer børnenes tillid til hinanden.
I “Hansen til Jensen” skal du sammen med din makker følge den voksnes kommando. Aktiviteten stimulerer kropsbevidstheden,
“Ida tæller til trold” mens I alle ligger på gulvet og klapper. Aktiviteten understøtter kendskab til tallene
“Jagtturen” foregår i naturen eller på legepladsen, hvor I finder rekvisitter, som skal sorteres.
I “Kaj og Andrea” er du sammen med din makker om at udføre forskellige opgaver. Aktiviteten kropsliggør forskellige forholdsord og begreber, og kobler derved ord med selve bevægelsen.
“Lagkagetårnet” bygges af forskellige rekvisitter, som I finder i naturen eller på legepladsen. Aktiviteten giver en praktisk indføring i byggekonstruktion
I “Makkertal” er I blevet til tal og skal samarbejde om at placere jer rigtigt i forhold til hinanden. Aktiviteten øver talgenkendelse og talrækker gennem leg og bevægelse.
På “Ninjaskolen” øver I forskellige færdigheder, som indgår i Ninjatræning. Alle børn er som udgangspunkt opsat på at teste sig selv og bryde grænser, men der kan være stor forskel på, hvor meget risiko og spænding, de søger.
“Oliver-tagfat” er en fangeleg, hvor I sammen skal undgå, at en kammerat bliver fanget. Risikofyldte aktiviteter forbedrer muskelstyrke, koordination, balance og rumopfattelse.
“Piraterne” fægter med sværd og forsøger at ramme hinanden og undgå selv at blive ramt. Kamplege forbedrer muskelstyrke, koordination, balance og rumopfattelse.
“Quizen” handler om at undersøge, hvor grænsen går mellem, at en leg føles sjov og at den føles farlig.
“Reb-trækkeri” er en styrkeleg, hvor din makker skal forhindre dig i at løbe fremad. Styrkelege forbedrer muskelstyrke, koordination, balance og rumopfattelse.
I “Svingtovet” skiftes I til at hoppe og svinge. Der kan laves mange flotte hoppe-tricks.
“Tæppeflisebroen” skal bygges, mens I går, så I kan komme over på den anden side. Aktiviteten stiller krav til koncentration og samarbejde.
Som “Ugleunger på en gren” står i skulder ved skulder i rækkefølge efter forskellige udsagn. Børnene skal samarbejde om at finde den rigtige rækkefølge.
“Vulkanen” svinder ind, og I skal forsøge at blive stående på den, selvom den til sidst er meget lille.
“WC-leg” er en fangeleg, hvor du bliver til et WC, når du bliver fanget. Du befries ved at en kammerat sætter sig på wc’et og trækker ud.
I “X markerer landet” rejser I fra land til land og prøver bevægelsesformer fra forskellige kulturer.
“Yoga” i børnehøjde kan være dynamisk og levende med historier, som børnene kan leve sig ind i. Yoga er en måde at komme ned i kroppen på. De forskellige stillinger styrker balancen, og musklerne strækkes
“Zambia bold” er en betegnelse for boldaktiviteter, som er meget populære i afrikanske lande.
“Ærteposen” kastes rundt i kredsen, mens I svarer på forskellige udsagn. Aktiviteten styrker børnene i at bruge og udvide deres ordforråd i en tryg sammenhæng.
“Ørerne hører” hvad din makker fortæller. Du skal bygge en legofigur magen til din makkers, men du må ikke se, hvordan den ser ud.
Nu er det tid til at synge alfabetsangen og forme alle bogstaverne med jeres kroppe.